Tuesday, July 7, 2009

Rejab: Raa - Jim - Baa (Rahmat - Jihad - barakah)

Rejab bulan Allah, Sya`ban bulan Nabi & Ramadan bulan kita, umat Nabi... Peristiwa besar berlaku dalam bulan Rejab ialah Israk & Mikraj. Peristiwa yang bukan hanya sekadar kisah tapi ujian keimanan untuk umat dulu, kini dan selamanya. Setiap kali bila berlaku pertembungan antara hak dan batil, iman kita diuji samada berpihak pada yang hak atau yang batil. Setiap kali berlaku pertembungan antara golongan baik dan jahat kita dituntut untuk menyatakan pendirian... Bukankah Allah mencipta kematian dan kehidupan untuk menguji siapakah antara kita yang paling baik amalannya? (Surah al-mulk ayat 2).

Bila tiba saja Rejab, kita tidak habis membahaskan persoalan titik bengik seperti status hadis, amalan puasa, zikir dll... sedangkan ada banyak lagi persoalan besar yang perlu ditangani seperti isu fitnah, rasuah, perpecahan dll. Isu Masjidil Aqsa yang terus menghiris jiwa dan perasaan orang yang beriman jarang-jarang dibincangkan. Soalnya mengapa umat Islam yang berjumlah hampir 2 ribu juta gagal membela al-Aqsa? Ada banyak sebab tapi saya ingin fokus pada isu "kepimpinan" umat yang lesu & korup. Pemimpin umat Islam rasuah, membazir, menipu dan fitnah berlaku dikalangan pemimpin orang Islam.

Dalam negara kita, isu yang paling memalukan dan paling melemahkan kita ialah isu fitnah liwat atas Anwar Ibrahim. Kesan kes liwat 1998 atas ummat belum reda lagi dan esok (8 Jul) bermula pula kes liwat siri 2 di mahkamah. Kes ini diteruskan juga walaupun 4 orang doktor telah melakukan pemeriksaan dan mengesahkan yang dubur Saiful masih "dara" yakni tidak dimasuki sebarang objek... Kes ini diteruskan juga walaupun kita sekarang sedang berada di bulan Allah, bulan Rejab, bulan Rahmat, Jihad & Barakah - bulan Israk & Mikraj...

Bagaimanakah negara kita ingin beroleh Rahmat kasih sayang Allah sedangkan kita dipimpin oleh orang yang jauh dari Rahmat dan sifat kasih sayang? Malah kita dipimpin oleh orang yang terlibat dengan rasuah serta kes yang paling dahsyat dan memalukan iaitu kes pembunuhan kejam altantuya... Soalan lebih besar lagi ... "Apakah Allah telah mencabut Rahmat Nya dari kita dan negara kita?"

Mungkin jugak Allah telah mencabut RahmatNya kerana sikap kita selama ini sombong dan bongkak... Kita tidak peduli dengan hukum2 Allah... Tidak peduli dengan Halal & Haram Allah... Riba, kilang arak, pusat judi dan maksiat tumbuh subur dalam negara ini... Apakah kita ingin menunggu hingga turunya bala dan malapetaka?

Firman Allah bermaksud "Jika kami ingin hancurkan sebuah begeri, kami biarkan pemimpin2 mereka melakukan kejahatan dan kerosakan hingga mereka layak dijatuhkan hukuman, lantas Kami hancurkan mereka sehancur-hancurnya..."

Peringatan dari
Http://drbadrulamin.blogspot.com

1 comment:

Admin said...

- Produk Halal Tanggungjawap Bersama -

Drp: http://drbadrulaminbahron.blogspot.com/