Monday, February 20, 2012

Anwar Masih Pemimpin Islam

Malaysiakini

Oleh Zabidi Yusoff

Semasa saya menulis ini, Datuk Seri Anwar dan isteri sedang menjadi tetamu kepada dua pemimpin Islam tersohor di dunia, Sheikh Yusuf Al-Qardawi dan juga Khalid Mish’al di Doha, Qatar.

Sheikh Yusuf adalah ulamak terkemuka dan juga ulamak buat Ihwanul Muslimin. Khalid Mish’al pula adalah pejuang dan pemimpin Hamas, organisasi yang memerintah Gaza dan dilabel kontroversi kerana dicop organisasi teroris olih Amerika dan Israel.

Tetapi, dengan taktik yang baru, di mana Khalid telah mula berlembut dengan bersetuju akan ‘resolusi 2 negara’ (2 state solution), maka kebarangkali usaha untuk mendapatkan keamanan di rantau itu adalah amat besar.

Dalam tempoh seminggu sahaja, Anwar telah pun menemui pemimpin-pemimpin dunia Islam dalam rangka mengiratkan persaudaraan seperti Perdana Menter Recep Tayyip Erdogan dan kabinet beliau, Ketua Bank Pembangunan Islam, Dr Ahmad Muhammad Ali, pendokong tegar Palestin, Sheikh Abdul Qadir, warga negara Saudi, Imam Masjid di Mekah, pemimpin masyarakat Islam setempat, Sheikh Kabbali, A Gafur Amin, Dr Umar Jamjum dari Universiti King Abdul Aziz, Dr Abdul Hamid Sulayman, Ulamak Sheikh Ahmad Muhammad Alawi Maliki, dan juga Secretary General OIC, Ekmeleddin Ihsanoglu.

Apakah makna ini semua? Kita boloh menjawabnya, dengan pertemuan dalam rangka mengiratkan lagi sillaturrahim ini, maka tuduhan parti Umno dan juga kerajaan di mana Anwar adalah kawan, penolong dan talibarut Israel ini terlucut dengan serta merta.

Kedua, rakyat Malaysia harus sedar bahawa Anwar masih lagi pemimpin dunia Islam yang menyokong penuh pergerakan membebaskan Palestin dan juga beliau adalah pemimpin dunia Islam yang bekerjasama erat dengan pemimpin-pemimpin dunia Islam yang lain.

Dengan kejayaan ‘Arab Spring’ di Tunisia, Mesir dan Yemen di mana pengisian dari revolusi ini adalah diisi oleh orang – orang Islam yang ada kaitan dengan gerakan Islam, dan juga gerakan gerakan Islam yang liberal dan moderat yang menghasilkan dan mengisi perubahan di Turki, Morocco dan Jordan, kita bolih rumuskan ianya selari dengan usaha yang dibawa oleh Anwar di Malaysia.

Walaupun beliau mengasaskan Parti Keadilan Rakyat parti Islam, tetapi dengan perjuangan untuk keadilan sejagat, hak-hak kemanusian, ‘transparency’ dan ‘accountability’, yang mana ini adalah nilai-nilai Islam yang murni itu sendiri.

Apatah lagi bilamana usaha ini dapat gandigan Parti Islam Malaysia, PAS. Rakyat Malaysia berbilang kaum pula tidak perlu bimbang kerana nilai-nilai sejagat dan juga Islam ini jugalah yang diperjuangkan olih gerakan-gerakan pembaharuan di seluruh dunia sekarang ini sehingga terhasilnya ‘Arab Spring’ di benua Arab.

Oleh itu, masyarakat Islam di Malaysia yang beraspirasikan Islam dalam memerintah sebuah kerajaan tidak perlu sangsi dengan Anwar, malah hendaklah yakin dengan Anwar dalam menegakkan dan memerintah negara dengan beraspirasikan nilai-nilai Islam ini. Dengan itu janganlah mereka terkongkong dengan mentaliti jumud, yang mana Islam adalah Melayu dan Melayu adalah Islam.

32 comments:

Anonymous said...

Jangan buat lawak la bro...

Anonymous said...

Mengiktiraf 2 state solution umpama mengiktiraf Israel... Yahudi ialah bangsa yang tidak mempunyai tanah.

Anonymous said...

Ni nk habaq bagi, hg pi klentong pencaci fuckatan mungkin depa percaya. Org2 educated mcm kami, minta maap lah. Sampai kiamat ABAI pengkhianat melayu dan Islam.

Anonymous said...

http://colorrevolutionsandgeopolitics.blogspot.com/
Assalamua'laikum, di harap saudara dapat membuat kajian tentang website ini... sekian terimakasih

Anonymous said...

alah badrul...cukupla....kelentong hang tuh...comment aku ni pon ko tak leh jawab...ya la..kalau dah kena cekup...camner nak jawab yek?

Anonymous said...

Patutlah dia ckp anwar pemimpin islam.. supaya dia bleh wat apa yg anwar buat..

Anonymous said...

Ramai anggap isu Fitnah & Lucah yg berleluasa kini hanya sbg bahan gurauan... JANGAN! Ia adalah dosa besar, malah lbh besar dari dosa membunuh yg akan menyebabkan kita muflis d akhirat... Hentilkanlah komen2 "lawak" ttg Fitnah & Lucah sblm dtg azab Allah!.

Anonymous said...

http://www.facebook.com/badrulamin.tiga?ref=ts#!/badrulamin.tiga?sk=wall

Badrulamin Tiga

Dah ada niat nak kawin tiga..!!

Anonymous said...

Bini org hang tibai sedap ka

Anonymous said...

oii bodoh..ko memang anjing DAP. Anwar sokong Israel pun boleh bela lagi.. woi bongok..ko kena tangkap khalwat ngan bini orang..bodo!!

Anonymous said...

Amboi ostad ni... nakainya.. bini orang pun ostad tibai.. patutlah ngam sgt dgn nuar berahi, rupe rupenye ade persamaan.. TERBAEEEEEEEKKKKK!!! nape tak update blog? hahahahahahahaahahahaha

Anonymous said...

islam konon yang kat video tu tibai china doll tu ape...jgn la guna nama doktor malu ....educated... tapi merapu... check hati lu berdosa tipu orang tugan nampak...hati lu hari-hari tak tenang....awal-awal dah ugut nak saman orang....apa lu buat hal orang boleh kasi diamkah...patut lah kemaruk sangat dengan anwar tu...apadia buat semua halal sama lu...dapat lu ikut sama...pemimpin kurap...

Anonymous said...

anwar tu penipu konon ustaz...video tak tipu china doll bukti...seluar dalam tu azizah aje yang tahu....

Anonymous said...

ostad tak nak letak jawatan ke? penasihat agama pulak macam ne?

Anonymous said...

pakai je jubah! tapi munafik !
bapak setan adalah ko yg sebenar2nye!

Anonymous said...

akhir zaman....apabilamanusia yang rendah akhlaknya macam ko nie di angkat jadi pemimpin.....

BABI SIAL LA KO NIE BADRULAMIN!!!!

Anonymous said...

hahaha... lawak giler pengkomen nun di atss sana....cyber trooper yg dibayar bkn kesah janji dpt tabur pitnah & maki musuh & blasah fizikal musuh...

salah tetap salah selepas dibuktikan bersalah...

Anonymous said...

kita tidak akan dapat lari daripada melakukan kesilapa kerana itu adalah fitrah sebagai seorang manusia yang ada berbagai sifat yg baik dan jahat yang ada didalam diri setiap orang. sebelum memberi komen, cuba letakkan diri anda di tempat saudara badrul dan merasai apa yg dia rasa. pasti pahit kan? saudara badrul yg kita kenal selalu dgn zikir dan jalan ke allah taala, bagaimana dgn anda semua? oleh itu tidak perlulah kita mencaci atau membuat andaian kita sendiri kerana akan merosakkan hati anda semua. cari lah perkara lain yg lbh berfaedah dari mengutuk atau memfitnah saudara badrul. itu semua yg berlaku biarlah allah yg menentukan atau menghukum. jangan anda terikut2 untuk menokok tambah cerita yang tidak tau kebenaran nya. kesan nya amat perit. marilah kita bersama sama mencari ketenangan jiwa dan jalan untuk keredhaan Allah. insyaallah.

Anonymous said...

eh eh anda ni rupanya kuat buat maksiat...eh eh
tak kan dgn bini orang jam 3 pagi diatas ranjang agaknya di bilek yang gelap sampai kesian suami orang itu kat luar..anda sedang menutoh pempuan itu ya!!!

Anonymous said...

LIHAT LA KEBESARAN ALLAH..MAHA HEBAT..JGN BANYAK MENGATA ORG LAIN...NANTI MEMAKAN DIRI SENDIRI..MASYAALLAH..

Ular Menyusur Akar said...

Dengar nasihat Ostad nie. Jangan takut melakukan dosa.Huhhhh. Buatlah berapa banyak dosa pun takpe, Allah akan ampun. 70 kali sehari semalam buat dosa pun takpe. Allah akan ampunkan. Dah tobat, buat lagi dosa pun takpe. Allah ampun. Buat dosa waktu siang, waktu malam Allah akan menadahkan tangan. Buat dosa waktu malam, Jaip pulak yang datang........

Tak payah belari mengejar Allah. Tak payah menadah tanggan memohon ampun kepada Allah kerana Allah akan berlari bagi mengampunkan dosa hamba2Nya. Allah akan menadah tanggan mengampunkan dosa hamba2Nya. Dah macam lebih mulia orang berdosa pulak dibandingkan dengan Allah. Sahih ke hadis nie? Tang lain aje bunyi ayat........

Ada yang tersirat dalam tersurat.

Tak percaya tengok sendiri video munajat ustad

Afzariq said...

tunggu jawapan ustaz.

Anonymous said...

Aikkk.... Camner pompuan tu tahu bilik ostad..
Pompuan tu rs x mengganggu ker pg2 buta ganggu ostad... Esokkan ostad nak pi demo....
Ostad sibuk ngam masalah lynas esok pg sempat lg nak settle masalah rumahtangga org yerr
Eeeiii... Mesti dah buat appoiment awl2 lg nii....
Yeeyee... Ustad kantoi.. Ustad kantoii

Anonymous said...

Takpe... orang teraninaya doa selalu dimakbulkan Allah, insya'Allah... kalau benar Tuan tak salah... buat la solat hajat... minta diberikan petunjuk... biar la apa orang nak kata...

tak payah cakap apa2 dekat media... diam je... biar polis buat kerja diorang kalau dah buat report...
hehehehe

Anonymous said...

Pak Oustad dah mintak mangap ke gnan laki popuan 2...ti susah kat sane ti..puak2 ni kuat napsu btol le...huhuhu

cikgusaiful said...

semoga kita SEMUA diberi peluang untuk kembali ke jalan yang BENAR

Anonymous said...

sy tidak menyeblahi sesiapa cuma pesan memesan antara satu sama lain. hukuman belum di jatuhkan, jadi kita semua tidak berhak menghukum sesiapa sehingga hukuman dijatuhkan bersama bukti yang sahih barulah kita boleh menghukum dengan cara menasihati ke jalan yg benar. ketika ini kes masih dalam siasatan, kita tiada di tempat kejadian maka jgn lah kita berkelakuan seperti kita terlibat dan tahu kebenaran kes tersebut. dikhuatiri tanpa sedari kata kata kita akan menjadi fitnah. bukan memihak sesiapa, lebih kepada "pesan memesan antara satu sama lain & mengigatkan diri sendiri"

Anonymous said...

Rasulallah tidak pernah berdakwah dengan mencaci, mengeji, maki hamun, seranah etc.. baginda menarik manusia kembali kepada jalan Allah dengan sifatnya yg penuh sopan, lemah lembut dan perbadi yg cukup baik.. Apa yang berlaku pada Ustaz Badrul Amin adalah kehendak ALLAH dan ianya menjadi satu pengajaran pada semua supaya jangan kita mengutuk sesama Islam terutama mereka yg dalam pengetahuannya dalam ugama. Mungkin doa mereka supaya Ustaz Badrul Amin diber hidayah dimakbulkan oleh ALLAH swt.. Sama sama lah kita pelajari dan hayati dengan apa yg berlaku..

Anonymous said...

badrol

x lme g bini org tu bakal jd janda berhias...hmmmm klu kamu rejek dia kamu rekemen pada aku buleh ker...lg pung kamu dah ada lebih dari satu kan hehehe

aku admire kat dia la badrol cun tu

papehal kalu ko nk bg kaunseling kat dia jgn lupa sampaikan salam aku yer badrol

cayalah badrol ko mmg hebat kompem anak2 badrol bangga dgn badrol

Anonymous said...

Kote dia nampak keras terpacak balun amoi cina camna?

Anonymous said...

pleaselah ustad cukuplah jangan u hangatkan lagi suasana yang akan menambah kerosakkan kepada diri dan orang lain rehatlah dulu jangan keluarkan statement di mana-mana ruang kecuali untuk kebaikan.U komen pasal politik dan anuar untuk apa.inimenimbulkan banyak persepsi negatif.cukuplah tu

Anonymous said...

Korang org melayu kerja nak menghukum sahaja dan memaki kesat dgn saudara seislam.fitnah itu lg besar dosa dr mmbunuh. Serahkan sahaja pd Allah. ALLAH YG MAHA MNGATAHUI.