Monday, February 1, 2010

Kes Saiful: Mahkamah Syari`ah vs Mahkamah Sivil.

Latar belakang - Ada orang menasihatkan agar kita tidak bicang kes liwat saiful ini dan menyerahkannya pada pihak berkuasa mahkamah demi perpaduan.

Saya setuju tapi... Mahkamah mana? Mahkamah Sivil atau Mahkamah Syari`ah?

Fakta - 4 orang Doktor Pakar telah buat pemeriksaan atas saiful dan dapati tidak ada kesan apa2 memasuki duburnya (baca - dubur saiful masih "dara"). Maknanya tidak berlaku liwat seperti yang dilapurkan (walaupun saiful mengaku diliwat 9 kali). Ini membuktikan yang saiful telah berbohong dan melakukan fitnah. Berikutnya, sebuah lapuran telah dibuat di Mahkamah Syari`ah dan kes QAZAF telah difailkan atas saiful (Qazaf ialah menuduh orang zina atau liwat tanpa saksi).

Persoalan -
  • Mengapa Mahkamah Syari`ah tidak menjalankan siasatan atas saiful sedangkan kes Qazaf adalah dibawah bidang kuasanya?
  • Mengapa Mahkamah Syari`ah perlu menunggu keputusan dari Mahkamah Sivil?
  • Jika liwat tidak berlaku, maka kes apakah yang akan dibicarakan oleh Mahkamah Sivil?
  • Mengapa pihak pendakwa hingga kini enggan menyerahkan dokumen2 terlibat pada pihak peguam walaupun telah diarahkan oleh pihak mahkamah? (Antara dokumen yang dinafikan pada Anwar ialah kenyataan pengadu, Lapuran Dr Osman (Pusrawi), Lapuran pemilik kondo, Kenyataan 3 orang Pakar HKL, Nota ahli pakar kimia dan Lapuran perubatan).
Sebenarnya hanya ada satu jawapan. Tujuan utama kes ini adalah untuk menghumban Anwar semula kedalam penjara walaupun kes tidak ada (rujuk kes "liwat azizan" tahun 98 yang akhirnya dibuang pada tahun 2004 setelah 6 tahun Anwar merengkok dalam penjara). Untuk tujuan itu, mereka akan teruskan kes ini di Mahkamah Sivil walaupun hanya atas tuduhan "percubaan meliwat"... Amat jijik dan memalukan!

Bangkitlah rakyat Malaysia! Bangkitlah para ulamak, ilmuan intelek, para profesor, agamawan, cendikiawan malah bangkitlah wahai tiap yang masih punya hati, jiwa dan perasaan... Jangan biarkan marwah ilmu dan agama dipijak2 oleh mereka yang rakus dan jahat. Bangkitlah walau hanya dengan satu ayat...

Salam hormat.
Http://drbadrulamin.blogspot.com

3 comments:

lupekanje said...

Fitnah akan memakan diri. Allah Maha Mengetahui segala sesuatu itu. Maka takutilah Allah, sebelum berani membuat sesuatu tuduhan.
Nescaya dunia ini akan aman dari fitnah.
Tapi, manusia yg hanya menunggu masa utk dikuburkan itu, tidak ada langsung rasa takut mereka kepada Allah. Kerana mereka itu tidak pernah membayangkan bagaimana siksa neraka itu. Mereka adalah orang-orang yang hidup bertuhankan nafsu, hidup yang tidak memikirkan kehidupan semula kelak, hidup, yang hanya mengejar kesenangan sementara.

musa said...

Yaakinkah Ustaz barisan peguambela DSAI akan sungguh-sungguh menentukan kemenangan anakguamnya? Bagaimana mempercayai peguam yang pernah menyatakan kepada umum bahwa anakguamnya itu tidak layak menjadi pemimpin ketua pembangkang Dewan Raayat dan anakguam itu hendaklah bertaubat. Tidakkah claim peguam itu menunjukkan sikap tidak hormat kepada anakguam yang kini dipertahankannya pula di Mahkamah. Kalah atau menang kes ini di Mahkamah peguam itu akan bersorak. Bersorak kalau menang kesnya menunjukkan betapa handalnya ia sebagai peguam dan lebih penting lagi bertepuk dada mengaitkan kes ini sebagai konspirasi kerajaan yang zalim sezalimnya dan secara implikasinya mencapai matlamat memperlekehkan kuasa pemerintahan yang diterajui orang Melayu/Islam negara ini.
Kalau kes ini kalah baginya, peguam itu bersorak juga kerana yang kalah itu anakguamnya yang peguam itu sendiri tidak menghormatinya selain daripada untuk diperalatkan. Peguam itu akan juga gunakan ini sebagai bukti kekejaman dan konspirasi parti kerajaan. Bagitukah mainan politik yang sepatutnya ikhlas dan jujur ''lilLah hi Taala'' bukan kerana lain-lainya saperti slogan-slogan yang membosankan?

Kemenyan said...

السلام عليكم
سلام اخوة في الله
Dr, saya adalah peminat Dr sejak kecil dan hingga kini.
Tapi sebentar tadi saya menonton rakaman ceramah Dr dr U Tiub, tentang sanggahan Dr kepada Dr Asri.
Sy tau uacapan itu dah lam, semasa Dr Asri asih mufti.
Tp sy ketinggalan.
Sy sedih atas ucapan Dr menyumpah Dr Asri.Sy bkan menyokong Dr Asri dan byak idea yang diutarakan say tidak setuju. tetapi dimana keharusan seorg ulama' memaki hamun saudaranya.Adakah Dr tidak mengakui brsaudara dgn Dr Asri?Sy saudaranya selagi dia muslim.mungkin dia melakukan kesilapan. tetapi kita umat Muhammad S.A.W. tidak sepatutnya meangabaikan adab dalam menegakkan haq. byk lag yg ingin sy tulis tp sy ad kerja nak ditunaikan.harap Dr tidak melatah lg selpas ini.
E mail Sy: maamorpee@Gmail.com