Tuesday, July 14, 2009

Hukum Perniagaan MLM.


Sudah banyak perbincangan tentang status perniagaan MLM. Ada yang menghalalkan ada juga yang mengharamkan. Yang menghalalkan berpendapat bahawa MLM hanyalah sebuah perniagaan sama seperti perniagaan-perniagaan yang lain. Yang mengharamkan pula berpendapat MLM adalah sejenis eksploitasi atas usaha serta wang orang lain...


Saya setuju mengatakan bahawa MLM itu halal jika ada padanya syarat-syarat sebuah perniagaan yang halal serta jauh dari perkara-perkara yang bercanggah dengan syarak:

1) Produk yang diniagakan adalah halal & bermanfaat.
2) Rida meridai antara semua pihak yang terlibat (Syarikat, ahli, penaja, downline dan pembeli).
2) Tiada unsur-unsur tipu, khianat atau zalim dalam semua urusniaga.

Q: Bagaimana dengan komisyen upline yang diperoleh dari hasil kerja dan usaha downline dimana upline tidak melakukan apa2 selain menaja downline?

A: Ia halal jika downline sudah diperjelaskan tentang sistem itu dan dia (downline) rida. Pada hakikatnya, tugas mencari dan menaja downline itu dianggap usaha yang menghasilkan keuntungan pada upline. Ibarat seorang yang mengajar satu perkara yang baik maka ia dapat pahala hasil kerja orang yang diajar itu tanpa dikurangkan sedikitpun... (mafhum Hadith Nabi).

Q: Bagaimana jika tidak ada produk yang diniagakan dan keuntungan hanya dari hasil penajaan?

A: Tidak sah urusniaga jika tiada produk atau manfaat yang diniagakan. Contoh produk telah kita ketahui (spt sabun, ubat dll) manakala contoh manfaat ialah apa sahaja yang bermanfaat seperti kemudahan pelancungan, pendidikan, kesihatan dll...)

Sebarang soalan dialu-alukan...

Salam hormat.
Http://drbadrulamin.blogspot.com

5 comments:

juliana jaffar said...

terima kasih atas informasi ini... ia penting untuk saya menjelaskan tentang keraguan sistem MLM kepada downline atau bakal client saya.... wallahualam

FINANCIAL WOMAN said...

Hello ,
Am Mrs Cynthia corvin . Am a lady with a great testimony I live in USA and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave happiness to me and my family, i was in need of a loan of $360,000.00 to start my life all over as i am a mother with 2 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of $360,000.0.Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs cynthia corvin, that refer you to him. contact Mr.Zak,via email:- feroozsuptoo@outlook.com

Mobil Funding Limited said...

Hari yang baik,

Kami adalah pemberi pinjaman wang yang sah dan bereputasi. Kami memberi pinjaman kepada individu yang memerlukan sokongan kewangan, kami memberi pinjaman kepada orang yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil mereka untuk melabur dalam perniagaan. Jadi, adakah anda mencari pinjaman segera? Anda tidak perlu risau kerana anda berada di tempat yang betul kami menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2% jadi jika anda memerlukan pinjaman, anda hanya akan menghubungi kami melalui alamat email ini: mobilfunding1999@gmail.com

MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN YANG PERLU:

1) Nama penuh: ............
2) Jantina: .................
3) Umur: ........................
4) Negara: .................
5) nombor telefon: ........
6) Pekerjaan: ..............
7) Pendapatan bulanan: ......
8) Jumlah Pinjaman yang Diperlukan: .....
9) Pinjaman: ...............
10) Tujuan pinjaman: ...........

Terima kasih

Indriaty Manirjo said...

Saya Indriaty Manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.
Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp850.000.000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (magretspencerloancompany@gmail.com) Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (indriatymanirjo010@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Mia Fitriani, email: (miafitriani133@gmail.com).

Ny. SISKA WIBOWO said...

Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur