Tuesday, November 3, 2009

Sedikit Catatan Perjalanan.

Alhamdulillah 3 hari berada di Cairo (28-31 Nov), sempat berprogram dengan pelajar Malaysia, bertemu dengan Mufti Mesir (Syekh Ali Jum`ah), berbincang dengan Syekh Taha Jabir al-Alwani dan bertemu dengan ramai ulamak lain.

Dihadapan ribuan pelajar, saya menekankan prihal pentingnya ilmu serta persiapan diri untuk melaksanakan tugas dakwah sambil menghimbau kenangan manis dan pahit ketika menuntut di Azhar 30 tahun yang silam (1979-1983). Yb Saifuddin menjelaskan isu2 terkini tanah air manakala DSAI berjaya memukau pelajar (dan pegawai2) dengan pidatonya yang hebat. Berbagai soalan dikemukakan & alhamdulillah semua dijawab dengan baik. Terimakasih & tahniah pada Ustaz Farhan (Pengerusi Gerakan Suara Rakyat Mesir) dan semua yang telah memberi layanan yang amat memuaskan. Tidak lupa ucapan terima kasih saya rakamkan khas buat pimpinan PMRAM serta Pegawai Pelajar Selangor & Kedah atas kerjasama yang diberikan.

2 hari di Bombay (1-2 Dis) menghadiri program anjuran Islamic Research Foundation dibawah kelolaan Dr Zakir Naik. Peluang bertemu dengan aktivis dakwah serta ulamak dari seluruh dunia. Yang paling istimewa ialah perbincangan dengan Imam Masjid al-Aqsa (Syekh Ali Abbasy), beliau menekankan betapa pentingnya umat Islam terus berjuang dan berjihad untuk menyelamatkan al-Aqsa dari cengkaman Zionis Yahudi.

Sekembalinya kami pagi tadi, dari KLIA saya terus ke Mahkamah Jalan Duta untuk sambungan bicara kes Arsenik 2 (Imam Solat Hajat di Masjid Negara 1999). Perbicaraan akan berlangsung selama 2 minggu. Dari KLIA, DSAI juga terus ke Mahkamah yang sama (kamar berlainan) untuk sebutan Kes Liwat Siri2 (kes ditunda ke bulan depan). Dalam masa yang sama Yahya Sahri juga dihadapkan ke Mahkamah S.Alam...

Salam hormat.
Http://drbadrulamin.blogspot.com

1 comment:

Anonymous said...

Salam Ust

Mmm..perjalanan yg panjang..Semoga dakwah ust bertebaran dan berterusan di serata dunia..

Salam Hormat
Khairul
Surau Ar-Raudhah, Seksyen 19
(Insya Allah kita berjumpa di program Maal Hijrah di surau kami, syukran)