Tuesday, January 18, 2011

ISU PEKERJA ISLAM DI PREMIS ARAK.

Kajian Untuk Tentukan PBT Ada Kuasa Laksana Undang-Undang Jenayah Syariah Dan Kesannya Kepada Pekerja Islam

by Khalid Ibrahim on Monday, January 17, 2011 at 7:07pm

Kerajaan Selangor akan membuat kajian terperinci untuk menentukan sama ada pihak berkuasa tempatan (PBT) boleh melaksanakan undang-undang jenayah syariah dalam by-laws atau syarat lesen.

Kajian akan melihat kesan kepada umat Islam yang mungkin akan hilang punca pendapatan jika undang-undang jenayah syariah dilaksanakan. Angka yang melibatkan pekerja Islam dalam penjualan minuman keras tidak besar, jadi perkara ini boleh dikawal dengan baik. Di Subang Jaya, terdapat 170 premis menjual minuman keras dan hanya 13 premis yang menggajikan pekerja Islam.

Sementara menunggu kajian terperinci disiapkan, Kerajaan Negeri akan meneruskan rancangan untuk mewujudkan tabung bersama Lembaga Zakat Selangor (LZS) untuk membantu orang Islam yang mahu meninggalkan pekerjaan itu.

Selepas ini, semua undang-undang atau syarat tambahan yang melibatkan Undang-undang Jenayah Syariah perlu dirujuk kepada Kerajaan Negeri menerusi Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) atau Majlis Tindakan Ekonomi Negeri Selangor (MTES) bagi tujuan penyeragaman.

TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM

DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR

(KENYATAAN AKHBAR

17 JANUARI 2011)